نحوه ایجاد و استفاده از DLL در سی شارپ

ایجاد کتابخانه کلاس (Class Library) در Visual Studio .NET بسیار راحت و آسان است. در این آموزش یاد می گیرید چگونه یک DLL را ایجاد کنید و چگونه در پروژه های خود در آن استفاده کنید .

 

مراحل ایجاد DLL

به صورت زیر یک پروژه Class Library ایجاد کرده و نام ان را CreateDLL بگذارید :
create-and-use-dll-in-csharp-01
بعد از کلیک روی OK، در قسمت solution explorer یک کلاس به نام Class1.cs را مشاهده خواهید کرد، که ما می خواهیم کدهای DLL خود را درون آن بنویسیم :
create-and-use-dll-in-csharp-02
زمانی که روی Class1.cs دوبار کلیک کنید،  فضای نامی به اسم CreateDLL را مشاهده می کنید (کلمه CreateDLL بر اساس نامی که برای پروژه ی خود انتخاب کرده اید تغییر می کند). ما در پروژه ی خود از این فضای نام برای دسترسی به کلاس ها متدهای DLL خود استفاده خواهیم کرد. در داخل فایل Class1.cs یک متد با نام sum ایجاد می کنیم که دارای 2 پارامتر ورودی از نوع عدد صحیح می باشد و مجموع 2 عدد ورودی را به عنوان خروجی بر می گرداند:

using System;

namespace CreateDLL
{
    public class class1
    {
        public int sum(int x, int y)
        {                           
            return x + y;           
        }                           
    }
}

حال بر روی دکمه F5 کلیک کنید. با کلیک بر روی این دکمه ممکن است با پیغام زیر مواجه شوید. به این پیغام توجه نکرده و آن را ببندید :
create-and-use-dll-in-csharp-03
اکنون به مسیر bin/debug از پوشه پروژه می رویم. مشاهده می کنید که یک فایل DLL به نام CreateDLL.dll ایجاد شده است :

create-and-use-dll-in-csharp-04
مراحل ایجاد DLL به پایان رسید. حال یک پروژه ی دیگر ایجاد می کنیم تا طریقه استفاده از DLL ایجاد شده را به شما نشان دهیم .

 

مراحل استفاده از DLL ایجاد شده

یک پروژه ویندوزی به صورت زیر طراحی کنید :
create-and-use-dll-in-csharp-05
فایل  DLL ایجاد شده در مراحل قبلی را با استفاده از Add Refrence به پروژه اضافه می کنیم :
create-and-use-dll-in-csharp-06
create-and-use-dll-in-csharp-07
create-and-use-dll-in-csharp-08
بعد از افزودن DLL از طریق Add Refrence  یک گزینه به پنجره Solution Explorer اضافه می شود (فایل CreatingDLL.dll)
create-and-use-dll-in-csharp-09

کدهای زیر را در رویداد کلیک دکمه تایپ کنید (باز هم تاکیید می کنم تایپ کنید نه کپـــی !). قبل از ایجاد شی و استفاده از متد Add از فایل DLL ، باید فضای نام CreatingDLL را به پروژه اضافه کنید :

using CreateDLL;
using System;
using System.Windows.Forms;

namespace UsingDLL
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            Class1 MyClass = new Class1();
            try
            {
                textBox3.Text = Convert.ToString(MyClass.sum(Convert.ToInt32(textBox1.Text), 
                                                             Convert.ToInt32(textBox2.Text)));
            }
            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show(ex.Message);
            }
        }
    }
}

اکنون برنامه را اجرا کنید و خروجی را ببینید .
create-and-use-dll-in-csharp-10
در این آموزش مشاهده کردید که چگونه یک DLL ساده را ایجاد کردیم و از آن استفاده نمودیم . یک DLL می تواند بسیار پیشرفته تر از مثال بالا باشد . شما می توانید بر اساس سطح مهارت خود در برنامه نویس DLL های دلخواه خود را ایجاد کنید و در پروژه های خود از آن استفاده کنید .

لطفا اگر نظر، پیشنهاد و یا انتقادی در باره مطلب بالا دارید در قسمت زیر و اگر سوالی دارید در بخش پرسش و پاسخ مطرح بفرمایید.

  1. اسماعیل پاسخ دادن

    به نظرم برای الگوریتم هایی که نمیخواهیم لو برود کدها رو در یه دی ال ال مینویسیم درست متوجه شدم ؟

    • یونس ابراهیمی پاسخ دادن

      بله این یه جنبه استفاده از dll ه