قدم زدن در میان کدها

با استفاده از BreakPoint می‌توان خط به خط کدها را مورد بررسی قرار داد و از تأثیر هر خط در برنامه مطلع شد. یک برنامه کنسول جدید ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن وارد نمایید :

using System;

namespace SteppingThroughCode
{
    public class MyClass
    {
        public static void ShowMessage()
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
            Console.WriteLine("Have a nice day!");
        }
    }

    public class Program
    {
        public static void Main()
        {
            Console.WriteLine("Line 1");
            Console.WriteLine("Line 2");
            Console.WriteLine("Line 3");

            MyClass.ShowMessage();

            for (int i = 0; i < 5; i++)
            {
                Console.WriteLine("Hi there!");
            }
        }
    }
}

یک breakpoint به اولین دستور WriteLine() در متد Main() (خط 18) اضافه کنید.
stepping-through-your-code-01
می‌توانیم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید در میان بخشهای مختلف کدتان با استفاده از گزینه‌های Step Over، Step Into و Step Out قدم بزنید. برنامه‌تان در حالت Debug به وسیله دکمه F5 اجرا کنید. برنامه در اولین breakpoint متوقف می‌شود. اکنون می‌توانیم چک کردن کدهایمان را از این breakpoint شروع کنیم.
stepping-through-your-code-02
دستوراتی که به وسیله آن‌ها می‌توان تک تک بخشهای کدتان را تست کنید، در toolbar قرار دارند که به وسیله شکل زیر به شما نمایش داده شده‌اند :

کلیک بر روی آیکون Step Over step-over باعث اجرای خط جاری برنامه در حال اجرا شده و سپس فلش زرد رنگ را به خط بعد می‌برد. حال اگر به محیط کنسول نگاهی بیندازید مشاهده می‌کنید که اولین دستور WriteLine() اجرا شده است.
stepping-through-your-code-04
تکرار این کار (زدن بر روی آیکون Step Over باعث اجرای تمام کدها می‌شود. کلیک بر روی آیکون Step Over را تا جایی ادامه دهید که به خط MyClass.ShowMessage() برسید.
stepping-through-your-code-05
حال از دستور Step Into استفاده می‌کنیم step-in. این دستور وارد متد انتخاب شده می‌شود (شما را به محل تعریف متد می‌برد.) و جزئیاتی در مورد آن در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را قادر می‌سازد که خط‌های داخل متد را یک به یک اجرا کنید:

stepping-through-your-code-06

با استفاده از دستور Step Over به خط‌های بعدی متد بروید و برای خروج از متد هم می‌توان از دستور Step Out استفاده کرد step-out. استفاده از دستور Step Out باعث اجرای بخشهای باقیمانده متد شده و به محل فراخوانی متد می‌رود (شکل زیر) :
stepping-through-your-code-07

با کلیک دوباره بر روی دکمه Step Over وارد حلقه for می‌شوید. با هر بار زدن این دکمه هم شرط تست می‌شود هم حلقه اجرا می‌شود و هم شمارنده افزایش می‌یابد. اگر شرط درست باشد شما وارد حلقه و اگر نادرست باشد وارد دستور بعد می‌شوید. وارد شدن به کدها بدون دانستن اینکه چگونه آنها را تست کنید بی فایده است. در درس بعد به شما نحوه به دست آوردن مقادیر متغیرها و اعضای یک شیء را آموزش می‌دهیم.