متد

متدها به شما اجازه می‌دهند که یک رفتار یا وظیفه را تعریف کنید و مجموعه‌ای از کدها هستند که در هر جای برنامه می‌توان از آنها استفاده کرد. متدها دارای آرگومانهایی هستند که وظیفه متد را مشخص می‌کنند. متد در داخل کلاس تعریف می‌شود. می‌توان یک متد را در داخل متد دیگر تعریف کرد. وقتی که شما در برنامه یک متد را صدا می‌زنید برنامه به قسمت تعریف متد رفته و کدهای آن را اجرا می‌کند.

گاهی اوقات دو کلمه پارامتر و آرگومان به یک منظور به کار می‌روند. ساده‌ترین ساختار یک متد به صورت زیر است :

def methodName(Parameter List)
   code to execute
end

به برنامه ساده زیر توجه کنید. در این برنامه از یک متد برای چاپ یک پیغام در صفحه نمایش استفاده شده است :

  1: def printMessage        
  2:     print "Hello World!"
  3: end                     
  4: 
  5: printMessage                                      
Hello World!

در خطوط 3-1 یک متد تعریف کرده‌ایم. در تعریف متد بالا کلمه کلیدی def آمده است که نشان دهنده تعریف متد است. نام متد ما printMessage() است. به این نکته توجه کنید که نام متد با حرف کوچک شروع می شود. بهتر است در نامگذاری متدها از کلماتی استفاده شود که کار آن متد را مشخص می‌کند مثلاً نام‌هایی مانند goToBed یا openDoor. در خط 5 متد printMessage را صدا می‌زنیم. برای صدا زدن یک متد کافیست نام آن را بنویسیم.

اگر متد دارای پارامتر باشد باید شما آرگومانها را به ترتیب در داخل پرانتزها قرار دهید. در این مورد نیز در درسهای آینده توضیح بیشتری می‌دهیم. با صدا زدن یک متد کدهای داخل بدنه آن اجرا می‌شوند. برای اجرای متد printMessage برنامه به محل تعریف متد printMessage می‌رود. مثلاً وقتی ما متد printMessage را در خط 4 صدا می‌زنیم برنامه از خط 5 به خط 1، یعنی جایی که متد تعریف شده می‌رود و کدهای بدنه آن را اجرا می کند.