ایجاد، حذف، کپی، برش و تغییر نام فایل ها

برای انجام عملیات مختلف بر روی فایل ها و پوشه ها، می توان از کلاس File استفاده کرد. این کلاس دارای توابع مختلفی جهت ایجاد، حذف، کپی، برش و تغییر نام فایل ها و پوشه ها می باشد. مثلا برای حذف یک فایل نام Sample.txt که در داخل درایو D قرار دارد می توان از تابع ()delete به صورت زیر استفاده کرد:

File.delete("D:\\Sample.txt")

همانطور که در کد بالا مشاهده می کنید این تابع نیز یک آرگومان می گیرد که همان مسیر و نام فایل است. برای تغییر نام یک فایل در پایتون از تابع ()rename استفاده می شود. این تابع دو آرگومان می گیرد. اولی مسیر و نام اصلی فایل و دومین آرگومان مسیر و نام جدید فایل. فایل Sample.txt را دوباره در درایو D ایجاد کنید. فرض کنید می خواهیم آن را به newSample.txt تغییر نام دهیم. برای این کار از تابع ()rename استفاده می کنیم :

File.rename("D:\\Sample.txt", "D:\\newSample.txt")

ماژول FileUtils

از تابع ()touch مربوط به ماژول FileUtils برای ایجاد فایل استفاده می شود:

require "FileUtils"

FileUtils.touch "D:\\Sample.txt"

از تابع ()mv مربوط به ماژول FileUtils برای برش (cut) فایل استفاده می شود. برای این کار کافیست نام درایو مقصد را به صورت زیر بنویسید :

require "FileUtils"

FileUtils.mv("D:\\Sample.txt", "I:\\Sample.txt")

با اجرای کد بالا فایل Sample.txt از درایو C به درایو D منتقل می شود. برای کپی فایل هم از تابع ()copy استفاده می شود. فایل Sample.txt را در درایو C ایجاد و کد زیر را بنویسید:

require "FileUtils"

FileUtils.copy("D:\\Sample.txt", "I:\\Sample.txt")

با اجرای کد بالا یک کپی از فایل Sample.txt در درایو D ایجاد می شود. برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد فضای یک درایو هم از متد ()disk_usage استفاده می شود:

import shutil

print(shutil.disk_usage("C:"))
usage(total=107380994048, used=87763394560, free=19617599488)