کنترل FontDialog

کنترل FontDialog کنترلی است که از آن برای انتخاب انواع مختلف فونت و خواص وابسته به فونت استفاده می‌شود.
dialogs-03
با استفاده از FontDialog می‌توانید نوع، اندازه و رنگ فونت را تغییر دهید. همچنین می‌توانید قبل از اعمال تغیر یک پیش نمایش از تغییرات را مشاهده نمایید. برخی از خواص مفید این کنترل در جدول زیر آمده است:

خاصیت توضیح
Color رنگ انتخاب شده توسط کاربر را نشان می‌دهد.
Font برای تعیین نوع فونت به کار می‌رود.
MaxSize حداکثر اندازه فونت را مشخص می‌کند.
MinSize حداقل اندازه فونت را مشخص می‌کند.
ShowApply نشان می‌دهد که آیا کادر محاوره‌ای شامل دکمه Apply باشد یا نه؟
ShowColor نشان می‌دهد که آیا کادر محاوره‌ای دارای کادری برای انتخاب رنگ باشد یا نه؟
ShowEffects نشان می‌دهد که آیا کادر محاوره‌ای دارای کادری برای زیر خط دار کردن فونت باشد یا نه؟

به این نکته توجه کنید که بخش انتخاب رنگ در کادر محاوره‌ای FontDialog در حالت پیشفرض مخفی می‌باشد. برای اینکه به کاربر اجازه انتخاب رنگ بدهید مقدار خاصیت ShowColor رابرابر true کنید. خاصیت ShowApply اجازه اضافه کردن دکمه Apply را به کادر FontDialog می‌دهد. در این صورت شما با اجرای رویداد Apply تغییرات را بر روی فونت مورد نظر انجام می‌دهید بدون اینکه کادر محاوره‌ای بسته شود. به مثال ساده زیر در مورد استفاده از این کنترل توجه کنید. یک فرم شبیه به فرم زیر ایجاد کنید:
font-dialog-01
ما می‌خواهیم فونت داخل کنترل textbox را با استفاده از کنترل Fontdilog تغییر دهیم. کنترل FontDialog را برروی فرم می‌کشیم. از آنجاییکه کنترل FontDialog یک کنترل غیر بصری است در قسمت پایینی بخش طراحی قرار می‌گیرد. بر روی دکمه دوبار کلیک کنید و در کنترل کننده رویداد ایجاد شده کد زیر را وارد کنید.

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
    DialogResult result = fontDialog1.ShowDialog();

    if (result == DialogResult.OK)
    {
        textBox1.Font = fontDialog1.Font;
    }
}

برای نشان داده کادر محاوره‌ای به کاربر ابتدا متد استاتیک ()ShowDialog این کنترل (FontDialog) را فراخوانی می‌کنیم. کاربر اکنون می‌تواند فونت‌های مختلفی را انتخاب کند و سپس دکمه OK را فشار دهد. با استفاده از مقدار برگشتی از متد ()ShowDialog تست می‌کنیم که آیا کاربر دکمه OK را فشار داده است یا نه؟ اگر کاربر دکمه OK را فشار داده باشد فونت داخل کنترل textbox تغییر خواهد کرد.
font-dialog-02
برنامه را اجرا کرده و یک متن را در داخل textbox بنویسید. بر روی دکمه کلیک کنید تا پنجره Font Dialog باز شود و سپس یک فونت را به دلخواه انتخاب کنید. در نهایت بر روی دکمه OK کلیک کنید تا فونت textbox تغییر کند.