مدیریت لایه ها و چیدمان کنترل ها

یکی از بحث‌های مهم در ساختن یک Graphical User Interface یا یک (GUI) یا به زبان ساده‌تر یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین مسأله ای که در هنگام ایجاد یک فریم با آن رو برو هستیم، مدیریت لایه‌ها و چیدمان کنترل‌های آن فریم (Layout) است. اینکه بتوانیم فریمی بسازیم که در آن کنترل‌های مختلف در جاهای متفاوت در فریم قرار گیرند‌، به زیبایی و کارایی برنامه ما می‌افزاید. توصیه می‌کنیم که درس قبل را که در آن در مورد لایه‌ها توضیح دادیم مطالعه بفرمایید.
مدیر لایه با layout manager شیء است که اندازه و مکان کنترل‌ها را در داخل یک جعبه (container) کنترل می‌کند. منظور از جعبه در جاوا کنترل‌هایی مانند Frame یا Panel است، چون که کنترل‌های دیگر در داخل این دو کنترل قرار می‌گیرند. در این بخش ما از کلمه Container به جای جعبه استفاده می‌کنیم. هر Container دارای یک شیء مدیر لایه پیشفرض است که آن لایه را کنترل می‌کند. در جاوا پنج مدیر لایه وجود دارد :

  • FlowLayout
  • GridLayout
  • BorderLayout
  • CardLayout
  • GridBagLayout
  • BoxLayout
  • GroupLayout
  • SpringLayout

برای استفاده از یک مدیر لایه کافیست که یک شیء از مدیر لایه ایجاد و آن را به متد ()setLayout ارسال کنیم :

aContainer.setLayout(new LayoutManager());

در درس‌های بعدی به توضیح کار با مدیران لایه می‌پردازیم.