زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML)

زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML)، به شما اجازه می‌دهد که داده‌ها را در یک متن و قالب ساخت یافته ذخیره کنید. این زبان به طور گسترده به عنوان یک دیتابیس جایگزین و برای ذخیره اطلاعات مربوط به پیکربندی نرم افزارها به کار می‌رود. XML از لحاظ دستوری شبیه به HTML بوده و اگر با HTML آشنایی داشته باشید یادگیری این زبان برایتان راحت‌تر است. در زیر یک سند XML را مشاهده می‌کنید :

<Persons>
  <Person>
    <Name>John Smith</Name>
    <Age>30</Age>
    <Gender>Male</Gender>
  </Person>
  <Person>
    <Name>Mike Folly</Name>
    <Age>25</Age>
    <Gender>Male</Gender>
  </Person>
  <Person>
    <Name>Lisa Carter</Name>
    <Age>22</Age>
    <Gender>Female</Gender>
  </Person>
</Persons>

سند XML ترکیبی از عناصر XML می‌باشد. یک عنصر XML شامل یک تگ آغازی، یک تگ پایانی و داده‌ای است که در بین این دو تگ قرار می‌گیرد.

<open>data</close>

می‌توان بر اساس داده‌ای که یک عنصر XML در خود نگهداری می‌کند یک نام برای عنصر انتخاب کرد. به این نکته توجه کنید که عناصر به حروف بزرگ و کوچک حساسند، بنابراین دو کلمه person و Person با هم متفاوتند. XML فضاهای خالی را نادیده می‌گیرد، بنابراین به جای نوشتن یک فایل در یک خط می‌توانید آن را در چند خط بنویسید تا خوانایی آن بالاتر رود. بین عناصر XML ممکن است رابطه پدر- فرزندی وجود داشته باشد

<parent>
   <child1>data</child1>
   <child2>
      <grandchild1>data</grandchild1>
   </child2>
</parent>

سند XML بالا دارای اطلاعاتی برای سه شخص می‌باشد. هر سند XML باید دارای یک عنصر ریشه (root) باشد. در مثال اول این درس، عنصر Persons ، عنصر ریشه (پدر) و دیگر عناصر داخل آن در حکم فرزندان آن می‌باشند. جزییات هر شخص در داخل عنصر Person قرار دارند. عناصر فرزند عنصر Person عبارتند از Name، Age و Gender. صفات XML، روشی دیگر برای اضافه کردن داده به یک عنصر می‌باشند.

<Person name="John Smith">some data</Person>

عنصر بالا یک خاصیت به نام name دارد که مقدار آن John Smith می‌باشد. مقادیر باید در داخل کوتیشن (‘ ‘) یا دابل کوتیشن (“ “) قرار بگیرند. در زیر روش اضافه کردن صفات نشان داده شده است.

<element att1="value1" att2="value2" ... attN="valueN">data</element>

همانطور که مشاهده می‌کنید، می‌توان به یک عنصر چندین صفت اضافه کرد.

<Person name="John Smith" age="30" gender="Male">some data</Person>

اجازه دهید که به عناصر مثال ابتدای درس صفاتی اضافه کنیم.

<Persons>
  <Person name="John Smith">
    <Age>30</Age>
    <Gender>Male</Gender>
  </Person>
  <Person name="Mike Folly">
    <Age>25</Age>
    <Gender>Male</Gender>
  </Person>
  <Person name="Lisa Carter">
    <Age>22</Age>
    <Gender>Female</Gender>
  </Person>
</Persons>

عنصر Name هر شخص (person) را حذف و صفت معادل آن (name) را برای هر عنصر می‌نویسیم. اسناد XML می‌توانند دارای یک تعریف XML باشند. تعریف XML شامل اطلاعاتی درباره سند XML مانند نسخه (همیشه نسخه 1.0 پیشنهاد می‌شود) و نوع رمزگذاری (encode) متن آن می‌باشد.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>

این تعریف در بالاترین بخش سند و درست قبل از عنصر اصلی نوشته می‌شود. برای فایل XML می‌توان توضیحات نیز نوشت. نحوه نوشتن توضیحات در XML به صورت زیر است.

<!-- This is an XML comment -->

می‌توان با استفاده از یک ویرایشگر متن ساده فایل‌های XML تولید کرد اما ویژوال استودیو دارای یک ویرایشگر XML قوی بوده که فایل را به صورت خودکار قالب بندی می‌کند و همچنین می‌توان از خاصیت IntelliSense برای سرعت بخشیدن به کارتان استفاده کنید. هنگام ایجاد یک پروژه جدید می‌توان بر روی دکمه Add New Item واقع در نوار ابزار کلیک کرده و از داخل پنجره ظاهر شده گزینه XML file را انتخاب کنید. ویژوال استودیو به صورت خودکار یک فایل xml همراه با تعریف آن ایجاد می‌کند.