آرگومان های خط فرمان (Command Line Arguments)

برای اجرای موفق یک برنامه جاوا، باید یک متد مهم به نام متد ()main وجود داشته باشد، که نقطه آغاز برنامه است. این متد باید به صورت public static تعریف شود. همه ما می دانیم که برای متدها می‌توان آرگومان ارسال کرد، اما برای متد main(String[] args) چطور؟ جواب مثبت است. شما می‌توانید از طریق دستور خط فرمان ویندوز یا همان CMD آرگومان‌هایی را برای این متد ارسال کنید. برای روشن شدن مطلب، یک برنامه کنسول به نام Sample ایجاد کنید، سپس کدهای برنامه را به صورت زیر بنویسید :

public class Sample
{
    public static void main(String[] args) 
    {
        System.out.println("First Name is " + args[0]);
        System.out.println("Last  Name is " + args[1]);
    }
}

به پارامتر args توجه کنید. در حقیقت این پارامتر یک آرایه رشته‌ای است که می‌تواند چندین آرگومان از نوع رشته قبول کند. فایل Sample.java را به یک درایو یا پوشه مشخص که مسیر گیج کننده‌ای نداشته باشد انتقال دهید. در این مثال ما فایل آن را مستقیماً در درایو C قرار می‌دهیم. حال CMD ویندوز را اجرا کنید، سپس کدهای زیر (خطوط قرمز) را در داخل CMD نوشته و دکمه Enter را بزنید :

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation.  All rights reserved.

C:\Users\VisualCsharp>cd/

C:\>javac Sample.java

C:\>java Sample Steven Clark
First Name is Steven
Last  Name is Clark

C:\>

همانطور که در کد بالا مشاهده می‌کنید، بعد از نوشتن نام فایل، عبارت Steven Clark را نوشته‌ایم. دو کلمه این عبارت جایگزین دو متغیر به نام‌های args[0] و args[1] که تعریف کرده‌ایم، می‌شوند. این دو متغیر، به ترتیب خانه‌های اول و دوم آرایه هستند. کلمه Steven در متغیر رشته‌ای args[0] که اولین عنصر آرایه و کلمه Clark را در متغیر رشته‌ای args[1] که دومین عنصر آرایه است ذخیره و سپس با استفاده از متد ()println آن‌ها را چاپ می‌کنیم. در حقیقت بسیاری از برنامه‌ها از این تکنیک استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با ارسال آرگومان‌هایی به متد ()main نحوه اجرای برنامه را تغییر دهید.