نحوه ایجاد و استفاده از DLL در سی شارپ
ایجاد کتابخانه کلاس (Class Library) در Visual Studio .NET بسیار راحت و آسان است. در این آموزش یاد می گیرید چگونه یک DLL را ایجاد کنید و چگونه در پروژه های خود در آن استفاده کنید .
مراحل ایجاد DLL
به صورت زیر یک پروژه Class Library ایجاد کرده و نام ان را CreateDLL بگذارید :
بعد از کلیک روی OK، در قسمت solution explorer یک کلاس به نام Class1.cs را مشاهده خواهید کرد، که ما می خواهیم کدهای DLL خود را درون آن بنویسیم :
زمانی که روی Class1.cs دوبار کلیک کنید، فضای نامی به اسم CreateDLL را مشاهده می کنید (کلمه CreateDLL بر اساس نامی که برای پروژه ی خود انتخاب کرده اید تغییر می کند). ما در پروژه ی خود از این فضای نام برای دسترسی به کلاس ها متدهای DLL خود استفاده خواهیم کرد. در داخل فایل Class1.cs یک متد با نام sum ایجاد می کنیم که دارای 2 پارامتر ورودی از نوع عدد صحیح می باشد و مجموع 2 عدد ورودی را به عنوان خروجی بر می گرداند:
using System; namespace CreateDLL { public class class1 { public int sum(int x, int y) { return x + y; } } }
حال بر روی دکمه F5 کلیک کنید. با کلیک بر روی این دکمه ممکن است با پیغام زیر مواجه شوید. به این پیغام توجه نکرده و آن را ببندید :
اکنون به مسیر bin/debug از پوشه پروژه می رویم. مشاهده می کنید که یک فایل DLL به نام CreateDLL.dll ایجاد شده است :
مراحل ایجاد DLL به پایان رسید. حال یک پروژه ی دیگر ایجاد می کنیم تا طریقه استفاده از DLL ایجاد شده را به شما نشان دهیم .
مراحل استفاده از DLL ایجاد شده
یک پروژه ویندوزی به صورت زیر طراحی کنید :
فایل DLL ایجاد شده در مراحل قبلی را با استفاده از Add Refrence به پروژه اضافه می کنیم :
بعد از افزودن DLL از طریق Add Refrence یک گزینه به پنجره Solution Explorer اضافه می شود (فایل CreatingDLL.dll)
کدهای زیر را در رویداد کلیک دکمه تایپ کنید (باز هم تاکیید می کنم تایپ کنید نه کپـــی !). قبل از ایجاد شی و استفاده از متد Add از فایل DLL ، باید فضای نام CreatingDLL را به پروژه اضافه کنید :
using CreateDLL; using System; using System.Windows.Forms; namespace UsingDLL { public partial class Form1 : Form { public Form1() { InitializeComponent(); } private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { Class1 MyClass = new Class1(); try { textBox3.Text = Convert.ToString(MyClass.sum(Convert.ToInt32(textBox1.Text), Convert.ToInt32(textBox2.Text))); } catch (Exception ex) { MessageBox.Show(ex.Message); } } } }
اکنون برنامه را اجرا کنید و خروجی را ببینید .
در این آموزش مشاهده کردید که چگونه یک DLL ساده را ایجاد کردیم و از آن استفاده نمودیم . یک DLL می تواند بسیار پیشرفته تر از مثال بالا باشد . شما می توانید بر اساس سطح مهارت خود در برنامه نویس DLL های دلخواه خود را ایجاد کنید و در پروژه های خود از آن استفاده کنید .
سلام استاد.
سوال داشتم درباره کتابخانه نویسی در سی شارپ
چه طور میتونم رویداد OnMessage رو طراجی کنم ؟
سلام . خسته نباشید . ا این اموزش میتونیم هر پروژه ای رو به dll تبدیل کرد و از اون استفاده کرد؟؟
سلام، هر پروژه ای رو نه
شما مثلا یک کلاس دارین که دارای متدهای خیلی کاربردی هست می تونید اونو به یک DLL تبدیل کنید و تو پروژه های مختلف استفاده کنید. با این کار دیگه لازم نیست کدهای تکراری بنویسین