آشنایی با چند اصطلاح

در درس قبل در مورد HTML توضیح دادیم و گفتیم که این زبان نشانه گذاری، تنها زبانی است که برای مرورگر قابل فهم است. قبل از شروع یادگیری PHP بهتر است با چند اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید که به شما در درک عمیقتر برنامه نویسی وب کمک می کنند. توصیه می کنیم که حتما این درس را با دقت بخوانید.

اینترنت

اینترنت (Internet) یک شبکه جهانی است که شامل میلیون‌ها کامپیوتر متصل به هم از سرتاسر دنیا بوده و اجازه انتقال انبوهی از داده‌ها و اطلاعات را میان کامپیوترهای موجود می‌دهد.

سرور و کلاینت

سرور (Server) یک کامپیوتر همیشه روشن و همیشه در دسترس است. سرورها وظیفه دارند تا اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز، در اینترنت جستجو می کنید را برای ملاحظه شما، در اختیار قرار دهند. به سرور، کامپیوتر سرویس دهنده هم می گویند.

کلاینت (Client) درواقع همان کامپیوتر خودتان است. کامپیوتری که سرویس می گیرد. زمانی که شما به مرور وب و استفاده از انواع خدمات اینترنتی می پردازید، در واقع در نقش سرویس گیرنده عمل می کنید و کامپیوتری که از آنسوی شبکه به شما خدمات را ارائه می کند، سرویس دهنده و یا همان سرور نام دارد و اینترنت با ارتباط میلیون ها کامپیوتر سرویس دهنده و سرویس گیرنده شکل می گیرد.

هاست (Host)

به زبان ساده، وب سایت شما باید روی یک سرور یا سرویس دهنده میزبان قرار گیرد تا بر روی شبکه بین المللی (اینترنت) برای همه قابل دیدن باشد. همانطور که گفته شد، سرور یک کامپیوتر است. کامپیوتر هم دارای قطعه ای به نام هارد برای ذخیره سازی اطلاعات می باشد. برخی شرکت های ارائه دهنده میزبانی هاست، فضای Hard سرورهای خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و شما می توانید با خرید این فضا، سایت خود را در آن قرار دهید. به این فضا هاست می گویند.

دامین (Domain)

در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی یک آدرس اینترنتی، از دو بخش نام دامنه و دامنه تشکیل شده‌است. برای مثال در یک آدرس اینترنتی مثلا example.ir نام دامنه همان کلمه ی example است و دامنه نیز همان ir. یا دیگر موارد مشابه مانند com. یا org.

نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت می‌باشد. ثبت نام دامنه خوب ظرایفی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند به هویت آنلاین شما ضربه بزند. نام دامنه همانند لوگو و برند یک شرکت است که اگر درست انتخاب شود مردم آن را برای معرفی محصول خاص خواهند شناخت و در جذب مشتری آنلاین و بازاریابی موفق بسیار مؤثر خواهد بود. انتخاب نام دامنه مناسب، ساده، کاربرپسند، مختصر، به یاد ماندنی بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل نیز تأثیر گذار می‌باشد.

وب سایت (Web Site)

یک وب سایت را می توان یک پوشه درنظر گرفت که این پوشه دارای یک نام بوده و در داخل آن فایل ها و پوشه های دیگری قرار دارند.

وب سرور (Web Server)

وب سرور در واقع یک نرم افزار یا برنامه کامپیوتری است که بر روی سرور نصب می شود و درخواست هایی را که از طرف کاربر و از طریق مرورگر به سرور ارسال می شوند را مدیریت می کند.

سیستم نام دامنه (DNS)

کلمه DNS، مخفف Domain Name System یا “سیستم نام دامنه” است. سیستم نام دامنه (DNS) یک سیستم پایگاه داده است که نام کامل دامنه یک کامپیوتر را به یک آدرس IP ترجمه می کند. کامپیوترهای موجود در یک شبکه برای اتصال به یکدیگر از آدرسهای IP استفاده می کنند، ولی به یاد داشتن آدرس های IP کامپیوترهای یک شبکه برای افرادی که قصد اتصال به آنان را دارند بسیار دشوار است.

مثلا به خاطر سپردن نام دامنه google.com بسیار ساده تر از به خاطر سپردن آدرس IP نظیر آن (207.171.166.48) است. به همین علت اغلب ما برای اتصال به سایت ها، نام دامنه آن را وارد می کنیم. لذا DNS به شما امکان می دهد تا به جای استفاده از آدرس های عددی IP برای اتصال به یک کامپیوتر خاص در شبکه ای دیگر (یا برای دسترسی به یک سرویس راه دور)، با به کارگیری نام دامنه ای که به خاطر آوردن آن برای شما راحت تر است به آن کامپیوتر متصل شده یا از آن سرویس بهره بگیرید.

حال که با مفاهیم بالا آشنا شدید، بهتر است که با طرح یک سوال ارتباط بین این اصطلاحات را برای شما توضیح دهیم و آن سوال این است که : وقتی شما یک آدرس را در مروگر تایپ می کنید دکمه Enter را می زنید چه اتفاقی می افتد؟ در اصل وقتی شما یک آدرس در مرورگر می نویسید یا آدرس یک سایت است یا آدرس یک صفحه از سایت. با نوشتن این آدرس، یک درخواست به سرور ارسال می شود که این درخواست شامل مراحل زیر است :