سیستم ثبت مشخصات فردی – با استفاده از معماری سه لایه

در این درس می خواهیم سیستم ثبت مشخصات فردی را استفاده از معماری سه لایه بازنویسی کنیم . برای اینکار یک پروژه از نوع windows application به صورت زیر ایجاد کنید :
ThreeLayer-In-Csharp-01
اگر دقت کرده باشید نسخه .Net Framework را به 4 تنظیم کرده ایم ، در این برنامه از قابلیت های این نسخه استفاده نشده است شما می توانید از هر نسخه ای که مایل باشید ( 2 به بالا ) استفاده کنید ولی بهتر است از نسخه های جدید استفاده کنید زیرا احتمال دارد که در پروژه به قابلیت هایی که در این نسخه ها ارائه شده است نیاز پیدا کنید . ظاهر برنامه ای که می خواهیم طراحی کنیم به شکل زیر است :
ThreeLayer-In-Csharp-02

برروی Solution راست کلیک کرده و به شکل زیر یک پروژه Class Library به نام DataEntityLayer ایجاد کنید :

ThreeLayer-In-Csharp-03

ThreeLayer-In-Csharp-04

بعد از اضافه کردن پروژه یک کلاس به صورت خودکار به نام Class1.cs ایجاد می شود . نام آن را به tablePerson تغییر دهید . همچنین بر روی آن دابل کلیک کنید و نام کلاس داخل آن را نیز به tablePerson تغییر داده، تا به صورت زیر درآید :
ThreeLayer-In-Csharp-05
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید به ازای هر فیلد موجود در بانک یک خصوصیت هم نام و هم نوع با آن ایجاد می کنیم .
ThreeLayer-In-Csharp-06
برای نمونه سازی سریع از این کلاس ، دو سازنده برای آن تعریف کرده ایم .

در مرحله بعد باید یک پروژه از نوع Data Access Layer ایجاد کنیم . همانند مراحل بالا و به شکل مشابه یک پروژه از نوع Class Library با نام DataAccessLayer ایجاد کنید .
ThreeLayer-In-Csharp-07

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید همانند لایه Entity به ازای هر جدول یک کلاس همنام ایجاد می کنیم . در این کلاس باید کد های CRUD ( ثبت ، ویرایش ، حذف ، انتخاب) را بنویسید . فعلا با کد نویسی کاری نداریم و به ساخت لایه ی آخر یعنی Business Logic Layer می پردازیم . برای ساخت این لایه ( Business Logic ) همانند لایه های دیگر یک پروژه از نوع Class Library به Solution اضافه می کنیم و نام آن را به BusinessLogicLayer تغییر می دهیم. سپس نام کلاسی که به طور پیشفرض به این لایه اضافه می شود را tablePerson تغییر می دهیم .

ThreeLayer-In-Csharp-08
کار ساخت لایه ها به اتمام رسیده است . حال باید ارتباط بین این 3 لایه را برقرار کنیم . در درس بعد درباره ارتباط بین لایه ها توضیح می دهیم.