استفاده از IntelliSense در NetBeans

شاید یکی از ویژگیهای مهم NetBeans، اینتلی سنس باشد. IntelliSense ما را قادر می‌سازد که به سرعت به کلاسها و متدها و … دسترسی پیدا کنیم. وقتی که شما در محیط کدنویسی حرفی را تایپ کنید IntelliSense فوراً فعال می‌شود. کد زیرا را در داخل متد ()main بنویسید.

System.out.println("Welcome to JAVA Tutorials!");

اولین حرف را تایپ کرده و سپس دکمه‌های ترکیبی Ctrl+Space را فشار دهید تا IntelliSense فعال شود:Using-IntelliSense-Netbeans-Java-01 (1)

IntelliSenseلیستی از کلمات به شما پیشنهاد می‌دهد که بیشترین تشابه را با نوشته شما دارند. شما می‌توانید با زدن دکمه tab گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. با تایپ نقطه ( . ) شما با لیست پیشنهادی دیگری مواجه می‌شوید:
Using-IntelliSense-Netbeans-Java-01 (2)

اگر بر روی گزینه‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید، لحظه‌ای مکث کنید، توضیحی در رابطه با آن مشاهده خواهید کرد مانند شکل زیر:
5

هر چه که به پایان کد نزدیک می‌شوید لیست پیشنهادی محدودتر می‌شود. برای مثال با تایپ p، اینتلی سنس، فقط کلماتی را که دارای حرف p هستند را نمایش می‌دهد:
Using-IntelliSense-Netbeans-Java-01 (3)

با تایپ حرف‌های بیشتر لیست محدودتر می‌شود. اگر IntelliSense نتواند چیزی را که شما تایپ کرده‌اید پیدا کند هیچ چیزی را نمایش نمی‌دهد. برای ظاهر کردن IntelliSense کافیست دکمه ترکیبی Ctrl+Space را فشار دهید.برای انتخاب یکی از متدهایی که دارای چند حالت هستند، می‌توان با استفاده از دکمه‌های مکان نما (بالا و پایین) یکی از حالت‌ها را انتخاب کرد. مثلاً متد ()println همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید دارای چندین حالت نمایش پیغام در صفحه است :
Using-IntelliSense-Netbeans-Java-01 (4)

IntelliSense به طور هوشمند کدهایی را به شما پیشنهاد می‌دهد و در نتیجه زمان نوشتن کد را کاهش می‌دهد.