ایجاد استثناء

شما می توانید در هر جای برنامه یک خطای ساختگی ایجاد کنید. همچنین اگر پیغام پیشفرض استثناءها را دوست ندارید می توانید به دلخواه خودتان یک پیغام برای نمایش ایجاد کنید. به مثال زیر توجه کنید :

   1: package myfirstprogram;
   2: 
   3: import java.util.Scanner;
   4: 
   5: public class MyFirstProgram 
   6: {
   7:     public static void main(String[] args) 
   8:     { 
   9:         Scanner input = new Scanner(System.in);
  10:         
  11:         int firstNumber, secondNumber, result;
  12: 
  13:         System.out.print("Enter the first number: ");
  14:         firstNumber = input.nextInt();
  15: 
  16:         System.out.print("Enter the second number: ");
  17:         secondNumber = input.nextInt();
  18: 
  19:         try
  20:         {
  21:             if (secondNumber == 0)
  22:             {
  23:                 throw new ArithmeticException();
  24:             }
  25:             else
  26:             {
  27:                 result = firstNumber / secondNumber;
  28:             }
  29:         }
  30:         catch (ArithmeticException error)
  31:         {
  32:             System.out.println(error.getMessage());
  33:         }
  34: 
  35:     }
  36: }
Enter the first number: 10
Enter the second number: 0
null

در خط 23 و درست قبل از یک نمونه ایجاد شده از کلاس exception از کلمه کلیدی throw استفاده کرده ایم. می توان مستقیما یک نمونه از کلاس exception ایجاد و یک خطا را به دام انداخت. به مثال زیر توجه کنید :

ArithmeticException error = new ArithmeticException();

throw error;  

همچنین می توان یک پیغام خطای سفارشی را به وسیله یکی دیگر از سربارگذاری های کلاس Exception که یک رشته را دریافت و آن را به عنوان پیغام خطا نمایش می دهد، نمایش داد.

throw new ArithmeticException("Cannot divide by zero!");

در این حالت پیغام خطای پیشفرض تغییر کرده و در متد getMessage() ذخیره می شود. ایجاد استثناء بیشتر در مواقعی به کار می رود که یک کد در حالت عادی خطا ندارد ولی شما می خواهید در هر صورت به عنوان یک خطا در نظر گرفته شود.