ساخت یک برنامه ساده JavaScript

اجازه بدهید یک برنامه بسیار ساده به زبان جاوااسکریپت بنویسیم. این برنامه یک پیغام را نمایش می‌دهد. در این درس می‌خواهم ساختار و دستور زبان یک برنامه ساده جاوااسکریپت را توضیح دهم. برای اجرای کدهای جاوااسکریپت، هیچ ابزار خاصی نیاز نیست. در واقع بر خلاف زبان‌های دیگر که نیاز به یک کامپایلر برای اجرای کدها دارند، جاوااسکریپت روی مرورگرهای اینترنت اجرا می‌شود. برای نوشتن کدهای این زبان می توانید از یک ویرایشگر متن ساده، مانند NotePad پیش‌فرض ویندوز استفاده کنید؛ اما برای راحتی کار توصیه می‌کنیم از IDE (محیط‌ها و نرم‌افزارهای کدنویسی و توسعه) مناسب استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما، Visual Studio Code مایکروسافت یا نرم افزار ++NotePad است. ما فرض را بر راحت ترین حالت ممکن می گذاریم. به منوی Start رفته و برنامه NotePad ویندوز را باز کرده و کدهای زیر را در داخل آن بنویسید:

<script>

   console.log("Welcome to JavaScript Tutorials!");

</script>

create-simple-program-with-javascript-01
حال برنامه بالا را با نام index.html در درایو D به صورت زیر ذخیره کنید:
create-simple-program-with-javascript-02
create-simple-program-with-javascript-03
سپس به درایو D رفته و بر روی فایل index.html دو بار کلیک کنید تا به وسیله مرورگرتان اجرا شود:
create-simple-program-with-javascript-04
اگر از یکی از مرورگرهای Opera ،FireFox و یا Chrome استفاده می کنید، کافیست بعد از باز شدن مرورگر، بر روی دکمه های ترکیبی Ctrl+Shift+C بزنید تا پنجره ای به صورت زیر باز شود:
create-simple-program-with-javascript-05
در این پنجره به سربرگ Console رفته تا نتیجه اجرای برنامه را ببینید :
create-simple-program-with-javascript-06
مثال بالا ساده‌ترین برنامه‌ای است که شما می‌توانید در Javascript بنویسید. هدف در مثال بالا نمایش یک پیغام در صفحه نمایش است.

هر زبان برنامه نویسی دارای قواعدی برای کدنویسی است. Javascript دارای توابع از پیش تعریف شده‌ای است که هر کدام برای مقاصد خاصی به کار می‌روند. هر چند که در آینده در مورد توابع بیشتر توضیح می‌دهیم، ولی در همین حد به توضیح تابع بسنده می‌کنیم که توابع مجموعه‌ای از کدها هستند که دارای یک نام بوده و در جلوی نام آنها علامت () قرار می‌گیرد. یکی از این توابع، تابع ()log است. از تابع ()log برای چاپ یک رشته استفاده می‌شود. یک رشته گروهی از کاراکترها است، که به وسیله دابل کوتیشن (“) محصور شده است. مانند:“!Welcome to javascript Tutorials”. یک کاراکتر می‌تواند یک حرف، عدد، علامت یا … باشد. در کل مثال بالا نحوه استفاده از تابع ()log است. توضیحات بیشتر در درس‌های آینده آمده است. Javascript فضاهای خالی را نادیده می‌گیرد. مثلاً از کد زیر اشکال نمی‌گیرد:

console.log(
   "Welcome to JavaScript Tutorials!");

همیشه به یاد داشته باشید که Javascript به بزرگی و کوچکی حروف حساس است. یعنی به طور مثال MAN و man در Javascript با هم فرق دارند. رشته‌ها و توضیحات از این قاعده مستثنی هستند که در درس‌های آینده توضیح خواهیم داد. مثلاً کدهای زیر با خطا مواجه می‌شوند و اجرا نمی‌شوند:

Console.log("Welcome to JavaScript Tutorials!");
console.LoG("Welcome to JavaScript Tutorials!");
CONSOLE.log("Welcome to JavaScript Tutorials!");

تغییر در بزرگی و کوچکی حروف از اجرای کدها جلوگیری می‌کند. اما کد زیر کاملاً بدون خطا است:

console.log("Welcome to JavaScript Tutorials!");

حال که با خصوصیات و ساختار اولیه Javascript آشنا شدید در درسهای آینده مطالب بیشتری از این زبان برنامه نویسی قدرتمند خواهید آموخت.