تابع

تابع به شما اجازه می دهند که یک رفتار یا وظیفه را تعریف کنید و مجموعه ای از کدها است که در هر جای برنامه می توان از آنها استفاده کرد. توابع در جاوااسکریپت و اکثر زبانهای برنامه نویسی بر دو نوعند :

  1. توابع از پیش تعریف شده
  2. توابعی که توسط کاربر تعریف می شوند.

در مورد توابع از پیش تعریف شده در درس های آینده توضیح می دهیم. در این درس به شما یاد می دهیم که چگونه یک تابع را ایجاد کنید. ساده ترین ساختار یک تابع به صورت زیر است :

 1: function PrintMessage()         
 2: {                               
 3:     console.log("Hello World!");
 4: }                               
 5:  
 6:  PrintMessage (); 

در خطوط 4-1 یک تابع تعریف کرده ایم. همانطور که مشاهده می کنید در خط 1 و برای تعریف تابع از کلمه کلیدی function سپس نام تابع و بعد از آن پرانتز باز و بسته استفاده کرده ایم. نام تابع ما PrintMessage() است. به این نکته توجه کنید که در نامگذاری تابع از روش پاسکال (حرف اول هر کلمه بزرگ نوشته می شود) استفاده کرده ایم. این روش نامگذاری قراردادی است و می توان از این روش استفاده نکرد، اما پیشنهاد می شود که از این روش برای تشخیص توابع استفاده کنید. بهتر است در نامگذاری توابع از کلماتی استفاده شود که کار ان تابع را مشخص می کند مثلا نام هایی مانند GoToBed یا OpenDoor.
همچنین به عنوان مثال اگر مقدار برگشتی (در درس های آینده توضیح می دهیم) تابع یک مقدار بولی باشد می توانید اسم تابع خود را به صورت یک کلمه سوالی انتخاب کنید مانند IsLeapyear یا IsTeenager… ولی از گذاشتن علامت سوال در آخر اسم تابع خودداری کنید. دو پرانتزی که بعد از نام می آید نشان دهنده آن است که نام متعلق به یک تابع است. بعد از پرانتزها دو آکولاد قرار می دهیم که بدنه تابع را تشکیل می دهد و کدهایی را که می خواهیم اجرا شوند را در داخل این آکولاد ها می نویسیم. در خط 6 تابع را صدا می زنیم. برای صدا زدن یک تابع کافیست نام آن را نوشته و بعد از نام پرانتزها را قرار دهیم.
برای اجرای تابع PrintMessage() برنامه از خط به محل تعریف تابع PrintMessage() می رود. مثلا وقتی ما تابع PrintMessage() را در خط 6 صدا می زنیم برنامه از خط 6 به خط 1، یعنی جایی که تابع تعریف شده می رود و کدهای آن را اجرا می کند .