آدرس دهی مطلق و نسبی

فایل‌ها و دایرکتوری (پوشه) ها را با استفاده از مسیر (آدرس) شان می‌توان به صورت منحصر بفردی شناسایی کرد. مسیر (Path) نام مخصوص جایی است که فایل یا دایرکتوری در آن قرار دارد. با استفاده از مسیر می‌توان از آدرس دهی مطلق یا منطقی استفاده کرد. آدرس مطلق نام کامل فایل یا دایرکتوری است. آدرس مطلق با دایرکتوری ریشه (Root) شروع می‌شود و به عنوان والد تمام زیر دایرکتوری‌های مسیرهای موجود در خود هست و دایرکتوری‌های دیگر والد دایرکتوری‌های موجود در خود هستند تا به فایل مورد نظر برسند. به عنوان مثال آدرس زیر یک آدرس مطلق است :

C:\Program Files\Tutorials\Sample.txt

یا در آدرس دهی اینترنتی، آدرس زیر یک آدرس مطلق هست :

http://visualcsharptutorials/tutorials/sample.html

در آدرس دهی نسب، نیاز نیست تا دایرکتوری ریشه مشخص شود. به راحتی می‌توان نام دایرکتوری یا فایل دیگری را برای جستجو در مسیری که هستید استفاده کنید. برای مثال اگر در دایرکتوری “C:” و به دنبال “Sample.txt” به عنوان آدرس نسبی هستید، در واقع آدرس “C:Sample.txt” را فراخوانی کرده‌اید. یا مثلاً اگر فایل “Program Files/Sample.txt” فراخوانی کنید، برنامه به صورت خودکار مسیر این فایل را در دایرکتوری “:C” فراخوانی می‌کند (چون برنامه در :C قرار گرفته است). در بیشتر مواقع، برای آدرس دهی از آدرس دهی کلمه به کلمه استفاده می‌شود. در این آدرس دهی مجبور به استفاده از 2 بک اسلش هستیم که مقداری از خوانایی آدرس را کم می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توان قبل از شروع آدرس دهی از یک “@” استفاده کرد. مثلاً آدرس “C:Program FilesTutorialsSample.txt” را به 2 صورت زیر می‌توان بیان نمود:

@"C:Program\FilesTutorials\Sample.txt"
"C:\\Program Files\\Tutorials\\Sample.txt"

در درس آینده در مورد کلاس‌های مختلفی از فضای نام System.IO که از آنها برای حذف و اضافه و ویرایش فایل‌ها و پوشه‌ها استفاده می‌شود توضیح می‌دهیم.