ساخت یک برنامه ساده

برای ایجاد یک برنامه ساده در PHP ابتدا برنامه Wampserver را ایجاد کرده و از سبز رنگ بودن آیکون آن مطمئن شوید. سپس برنامه NotePad ویندوز را اجرا کرده :
create-a-simple-program-with-php-01
و کدهای زیر را در داخل آن می نویسیم :

<?php

   echo "Welcome to PHP Tutorials!";

?>

create-a-simple-program-with-php-02
حال از منوی File بر روی گزینه Save as کلیک کنید :
create-a-simple-program-with-php-03
و سپس فایل بالا را با نام MyFristProgram.php در مسیر C:\www\wamp به صورت زیر ذخیره کنید :
create-a-simple-program-with-php-04

به این نکته توجه کنید که پسوند فایل حتما باید به صورت php. باشد (عدد 3 شکل بالا). حال نوبت به اجرای برنامه می رسد. برای اجرای کدهایی که نوشته ایم ابتدا مرورگر را باز کرده و سپس در نوار آدرس آن عبارت localhost/MyFirstProgram.php را نوشته و دکمه Enter را می زنیم :
create-a-simple-program-with-php-05
همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، جمله !Welcome to PHP Tutorials در مرورگر نمایش داده می شود که نشان دهنده اجرای صحیح کد است.

ساختار یک برنامه در PHP

مثال بالا ساده ترین برنامه ای است که شما می توانید در PHP بنویسید. هدف در مثال بالا نمایش یک پیغام در صفحه نمایش است. هر زبان برنامه نویسی دارای قواعدی برای کدنویسی است. کدهای PHP در داخل تگ باز <?php و تگ بسته ?> نوشته می شوند :

<?php
    // PHP code write here
?>

کدهایی که در داخل این دو تگ نوشته می شوند به سرور ارسال شده و پس از پردازش، خروجی آنها به مرورگر ارسال می شود. هر خط کد در PHP به یک سمیکالن ( ; ) ختم می شود. اگر سمیکالن در آخر خط فراموش شود برنامه با خطا مواجه می شود. مثالی از یک خط کد در PHP به صورت زیر است :

echo "Welcome to PHP Tutorials!";

این خط کد پیغام !Welcome to Visual PHP Tutorials را در صفحه نمایش نشان می دهد.از کلمه echo برای چاپ یک رشته استفاده می شود. یک رشته گروهی از کاراکترها است، که به وسیله دابل کوتیشن (“) محصور شده است. مانند :“!Welcome to Visual PHP Tutorials”.
یک کاراکتر می تواند یک حرف، عدد، علامت یا … باشد. PHP فضای خالی و خطوط جدید را نادیده می گیرد. بنابراین شما می توانید همه برنامه را در یک خط بنویسید. اما اینکار خواندن و اشکال زدایی برنامه را مشکل می کند. یکی از خطاهای معمول در برنامه نویسی فراموش کردن سمیکالن در پایان هر خط کد است. به مثال زیر توجه کنید :

echo 
 "Welcome to PHP Tutorials!";

PHP فضای خالی بالا را نادیده می گیرد و از کد بالا اشکال نمی گیرد. اما از کد زیر ایراد می گیرد :

echo ;
 "Welcome to PHP Tutorials!";

به سمیکالن آخر خط اول توجه کنید. برنامه با خطای نحوی مواجه می شود چون دو خط کد مربوط به یک برنامه هستند و شما فقط باید یک سمیکالن در آخر آن قرار دهید. همیشه به یاد داشته باشید که PHP به بزرگی و کوچکی حروف حساس است. یعنی به طور مثال MAN و man در PHP با هم فرق دارند. رشته ها و توضیحات و کلمات کلیدی از این قاعده مستثنی هستند که در درسهای آینده توضیح خواهیم داد. مثلا در کدهای زیر که کلمه کلیدی echo به صورت های مختلف نوشته شده است، ایجاد خطا نمی کنند :

<?php
    echo "Welcome to PHP Tutorials!";
    eCHo "Welcome to PHP Tutorials!";
    ECHO "Welcome to PHP Tutorials!";
?>

نکته دیگر اینکه، پسوند فایلهای PHP، باید به صورت php. باشد. حال که با خصوصیات و ساختار اولیه PHP آشنا شدید در درسهای آینده مطالب بیشتری از این زبان برنامه نویسی قدرتمند خواهید آموخت.