سایت های استاتیک و داینامیک

حال که با نحوه نوشتن، ذخیره و اجرای کدهای HTML و PHP آشنا شدید، بهتر است که شما را با دو نوع وب سایت استاتیک و داینامیک آشنا کنیم. سایت های استاتیک یا ایستا به سایت های گفته می شود که محتوای آنها زیاد تغییر نمی کند. این نوع وب سایت ها با زبان نشانه گذاری HTML طراحی می شوند و برای انجام تغییرات در آنها باید یا مدیر سایت دانش برنامه نویسی داشته باشد و یا به طراح سایت بگوید که تغییرات را اعمال کند. سایت های داینامیک به سایت های گفته می شود که محتوای آنها دائما در حال تغییر است. این نوع وب سایت ها دارای منوی مدیریت بوده و مدیر سایت برای تغییر در محتوای آنها می تواند بدون داشتن دانش برنامه نویسی، محتوای مورد نظر خود را در سایت قرار داده و یا ویرایش کند.

بهتر است که با یک مثال بسیار ساده این تفاوت را برای شما روشن کنیم. فرض کنید شما می خواهید در قسمتی از وب سایتتان ساعت را نشان دهید. ابتدا این کار با با HTML انجام می دهیم. برنامه NotePad را باز کرده و کدهای زیر را در داخل آن بنویسید :

<html>
<head>
  <title></title>
</head>
<body>

 The time is 08:06:50am 

</body>
</html

static-and-dynamic-sites-01
حال از منوی File گزینه Save As را زده و فایل بالا را در پوشه www که در درس قبل توضیح دادیم، با نام Date.html ذخیره کنید. پسوند حتما html باشد، البته می توانید php هم بگذارید ولی شما از html استفاده کنید. حال مرورگر را باز کرده و آدرس زیر را در آن نوشته و دکمه Enter را بزنید :

http://localhost/Date.html

با اجرای کد ساعت در سیستم نمایش داده می شود ولی همانی هست که شما در داخل کد بالا نوشته اید:
static-and-dynamic-sites-02
یعنی شما هر چند بار که دکمه Refresh مرورگر را بزنید، ساعت تغییر نمی کند. اگر شما بخواهید به جای ثانیه 50، ثانیه 51 نمایش داده شود باید فایل را باز کرده و کد را دستکاری کنید. یعنی به ازای هر تغییر در ساعت شما باید فایل را باز کرده و تغییرات را اعمال کنید و این معنای استاتیک و غیر داینامیک بودن سایت است. حال همین کار را با PHP انجام می دهیم. برنامه NotePad را باز کرده و کد زیر را در داخل آن بنویسید :

<?php 
     date_default_timezone_set("Asia/Tehran");
     echo "The time is " . date("h:i:sa");
?>

static-and-dynamic-sites-03
نگران کدهای نوشته شده در شکل بالا نباشید در آینده در مورد آنها توضیح می دهیم. حال همین فایل بالا را با نام Date.php در پوشه www ذخیره کنید. حتما حتما پسوند فایل باید php باشد. آدرس زیر را در مرورگر نوشته و دکمه Enter را بزنید :

http://localhost/Date.php

با اجرای کد بالا، ساعتی نمایش داده می شود که با ساعت سیستم شما یکی است:
static-and-dynamic-sites-04
با هر بار زدن دکمه Refresh مرورگر و یا F5 صفحه کلید این ساعت تغییر می کند و لازم نیست که شما کد را دستکاری کنید، چون PHP این کار را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد، و این معنای داینامیک یا پویا بودن سایت است. حال که با انواع سایت آشنا شدید، در درس بعد نحوه ادغام کدهای HTML و PHP را به شما آموزش می دهیم.