انواع خطا در PHP

هنگام کدنویسی در PHP ممکن است با خطاهایی مواجه شویم. خطاها ممکن است بر اثر اشتباه تایپی و یا اشتباه در منطق برنامه به وجود بیایند. در جدول زیر لیست خطاهایی که ممکن است در هنگام برنامه نویسی PHP به وجود بیایند آمده است :

خطا توضیح
Fatal error این نوع از خطاها که به خطاهای بحرانی هم معروف هستند باعث می شوند که ادامه کار برنامه با مشکل مواجه شده و برنامه اجرا نشود.
Parse error این نوع خطاها فقط در زمان اجرای برنامه تولید می شوند و اسم دیگر این نوع خطاها Syntax Error می باشد. فراموش کردن یک سمیکالن و یا خطای تایپی باعث به وجود آمدن این خطا ها می شود. این خطاها هم از اجرای برنامه بقیه برنامه جلوگیری می کنند.
Warning این نوع خطاها توسط PHP به کاربر نمایش داده می شوند، اما مانع از اجرای بقیه برنامه نمی شوند.مثلا وقتی یک عدد رو بر صفر تقسیم می کنیم یک Warning دریافت می کنیم.
Notices این نوع هم مثل انواع خطاهای قبلی می تواند خودکار توسط خود PHP و یا با استفاده از تابع trigger_error که توسط کاربر ایجاد شده است درست شوند. این نوع خطا بیشتر هشداری است.

 

مثالی از Fatal Error

 

<?php
    Method();
    echo "Save Successfully!"
?>


پیغام خطای بالا به این دلیل به وجود آمده است، که PHP نتوانسته است تابع Method() را پیدا کند، چون تابع در جایی تعریف نشده است.

مثالی از Parse error

 

<?php
    echo "Save Successfully!"
    echo "PHP Learning";
?>


پیغام خطای بالا به این دلیل به وجود آمده است، که در آخر کد اول یا دستور اول علامت سمیکالن ( ; ) قرار داده نشده است.

مثالی از Warning

 

<?php
    $x = 200;
    $y = 0;
    $z = $x/$y;
    echo "RESULT: ". $z;
?>


همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، پیغام هشدار نمایش داده شده و بقیه کد هم اجرا شده است.

مثالی از Notices

 

<?php
    $x += 1;
    echo "RESULT: ". $x;
?>


همانطور که مشاهده می کنید، برنامه اجرا و یک واحد به متغیر اضافه شده است. در پایان یاد آور می شویم که اگر کدهای بالا برای شما نا مفهوم است نگران نباشید و این بخش صرفا برای آشنایی شما با پیغام خطاهای متداول PHP بود.