AWT چیست ؟

AWT یا Abstract Window Toolkit یا جعبه ابزار انتزاعی، مجموعه ای از کلاس هاست، که توسط برنامه نویسان جاوا برای ایجاد اشیاء رابط گرافیکی کاربر (GUI) مانند دکمه های، اسکرول بارها و پنجره ها به کار می روند. AWT قسمتی از کلاس های پایه ای جاوا (JFC) است که توسط شرکت Sun Microsystems برنامه نویسی شده اند. JFC مجموعه ای جامع از کتابخانه های کلاس GUI است که با استفاده از آنها به راحتی می توانید رابط کاربری برنامه را ایجاد کرده و توسعه دهید. پکیج java.awt دارای کلاس هایی برای کار با رابط گرافیکی است که در زیر نحوه ارث بری آنها نشن داده شده است :
awt-hierarchy
همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید در پکیج AWT، کلاس های Button ،Label و … از کلاس Component ارث بری می کنند و اشیاء ساخته شده از این کلاس ها کنترل های بصری AWT را که در شکل زیر مشاهده می کنید به وجود می آورند :
AWT-Cotrols
کنترل های AWT یک مجموعه از اولین کنترل ها برای پلت فرم جاوا هستند که از آنها برای ایجاد برنامه های جاوای قابل استفاده در محیط های Windows و Linux استفاده می شود. این کامپوننتها خیلی کند و غیر قابل اطمینان بوده و برای تمام پلت فرم های جاوا نیز نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند . با توجه به مشکلات کنترل های AWT در ایجاد برنامه های کاربردی، شرکت Sun با همکاری Netscape و سایر شرکتهای دیگر مجموعه ایی دیگر از کامپوننتها و کتابخانه ها را بنام Java Foundation Class با نام اختصاری JFC بوجود آورند که کنترلهای Swing نیز بخشی از آنها هستند. از آنجاییکه در این سری آموزشی می خواهیم کنترل ها و در کل کتابخانه Swing را آموزش دهیم به همین توضیحات در مورد AWT بسنده می کنیم و در درس آینده شما را با Swing آشنا می کنیم.